منابع چاپی :زندگی نامه

 زندگی نامه:

هاموبجان واسیلیان. راهنمای دانش آموختگان کتابداری ایران. ترجمه شیرین تعاونی. تهران: موسسه تحقیقات وبرنامه ریزی علمی وآموزشی،مرکزخدمات کتابداری. 1357 .

این راهنما شرح حال کوتاهی از کسانی است که در رشته کتابداری تحصیل نموده اند و مدرک تحصیلی آنها از فوق دیپلم تا دکترا و یا معادل یکی از این مدارک در رشته کتابداری است. از نظر زمانی این راهنما حاوی اطلاعاتی تا بهمن 1357 است و مجموعا شرح حال کوتاهی (شامل نام و نام خانوادگی، تحصیلات، زبان خارجی، مشاغل، فعالیت های حرفه ای، رشته تحقیق، علاقه کتابداری، انتشارات، نشانی و تلفن) 596 نفر را دربردارد. این کتاب دارای نمایه اسامی تنالگانها می باشد.

موسی زاده،زهرا. مشاهیر در کتابداری و اطلاع رسانی. تهران: چاپار: همارا. 1389

در رابطه با این کتاب لازم است به نکات زیر اشاره شود:

این اثر تنها به زندگی نامه یک طبقه خاص یعنی کتابداران در سطح ملی و  بین المللی نمی پردازد بلکه زندگی نامه کسانی است که در داخل و خارج کشور، در تمام دوره ها، در مشاغل و سمت های مختلف مثل کتابدار،کتاب شناس، دانشمند، مخترع، سیاستمدار و غیره که توانسته اند با ارائه طرح ها و ایده ها، ابتکارها، اختراع ها و فعالیت های خود به کتاب، کتابخانه و رشته کتابداری و اطلاع رسانی کمک کنند. این کتاب شرح حال 135 نفر را ذکر کرده است.

چون رشته کتابداری و اطلاع رسانی همانند رشته های دیگر به تناسب از رشته های همجوار خود نیز استفاده می کند سرگذشت تنی چند از مشاهیر رشته های دیگر مثل چاپ و نشر، خطاطی، نسخه شناسی و کامپیوتر فعالیت داشته اند، نیز آورده شده است.

نحوه تنظیم: مدخل ها به ترتیب الفبایی نام خانوادگی و یا نام اشهر مرتب شده اند.

در تدوین اثر سعی شده است که چارچوب اصلی زیر رعایت شود:

اسم اشهر، نام به انگلیسی، شهرت کاری، لقب، سال تولد، محل تولد، محل تحصیل، سمت ها و محل های خدمت، کارها و خصائص برجسته، آثار، سال وفات، محل وفات.

این کتاب فاقد نمایه است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد